زمان مطالعه : ۶ دقیقه

۸ روش برای جلوگیری از اتلاف وقت روزانه

 

بگذارید ۵ دقیقه استراحت کنم و گوشی ام را چک کنم . ” اینگونه شروع می شود. یک ساعت بعد ، شما هنوز در حال چک کردن گوشی خود هستید. آیا شما هم این مشکل را دارید ؟  بودن مدت زمان طولانی را در شبکه های اجتماعی وگوشی تلفن همراه  یا آنچه در یخچال است . با این که می دانید که این کارها بی فایده و اتلاف وقت است. با این حال ، شما نمی توانید به خودتان کمک کنید. اما اینجا شروع کننده است. ما به جای مبارزه با وسوسهای اتلاف کننده وقت  ، از روش حذف خود وسوسه استفاده خواهیم کرد.

 

و اما ۸  روش جلوگیری از اتلاف وقت روزانه

 

۱-تلفن خود را روی حالت پرواز قرار دهید

تلفن هوشمند دستگاه حواس پرتی است. ما عاشق شنیدن صدای وزوز تلفن خود هستیم. بررسی تلفن باعث می شود به دلیل ترشح دوپامین ، احساس خوبی داشته باشیم. پیامک هایی که به ما می رسد معمولا تبلیغاتی هستند و هیچ دردی را از ما دوا نمی کنند. هنگامی که تلفن را باز کردیم ، شما نه تنها پیام نوشتاری را می خوانید بلکه به سایر اعلان های خود نیز نگاه می کنید. مشاهده می کنید که کسی از عکس اینستاگرام شما خوشش آمده است ، شما ۲۰ دقیقه دیگر را صرف گشتن در اینستا می کنید. برنامه های رسانه های اجتماعی این ترفند را دارند تا ساعت ها توجه شما را جلب کند. به عنوان یک قربانی ، در پایان تحصیل به نتایج مطلوب نمی رسید .راه حل آسان تر این است که تلفن خود را در حالت پرواز قرار دهید.

 

 

 

۲-از وب سایت ها به جای اپلیکیشن ها استفاده کنید

اپ هایی مثل واتساپ ، تلگرام ، اینستاگرام و….. ساده و کاربرپسند هستند. این برنامه ها اعتیاد ایجاد می کنند زیرا می توانند اعلان هایی برای شما ارسال کنند در حالی که وب سایت ها نمی توانند. اکثر این برنامه ها دارای وب سایت نیز هستند یعنی می توانید در کامپیوتر یا لپ تاپ آن را نصب کنید و اعلانی هم ارسال نمی کنند. استفاده از وب سایت در مقایسه با استفاده از برنامه کمی بیشتر تلاش می طلبد. به عنوان مثال ، وب سایت از شما می خواهد یک مرورگر را باز کنید ، وب سایت را تایپ کنید و سپس برای چند ثانیه صبر کنید. برنامه ها همه اینها را در یک چشم بر هم زدن انجام می دهند. ما انسان ها  ،  دوست نداریم بیشتر تلاش کنیم. تلاش اضافی در مورد  وب سایتها به خودی خود انگیزه رفتن در وب سایت ها را کاهش می دهد .

 

این مقاله را نیز بخوانید            چگونه احساسات خود را مدیریت کنیم

 

۳- زمان را محدود کنید.

در صورت امکان در محدوده های زمانی مطالعه کنید مثلا ساعت اول روز یادگیری زیست ، ساعت بعدی یادگیری زبان یعنی برنامه درسی داشته باشید و طبق آن پیش بروید. وقتی در این بازه های زمانی کار می کنید ، پیشرفت کلی بهتری خواهید داشت. در غیر این صورت ، ممکن است دائما سرگردانباشید، بدون اینکه جهت مشخصی داشته باشید. ممکن است یک کار طولانی شود در حالی که کار دیگر ممکن است کوتاه شود. در نتیجه ، شما مانند یک بادبادک از یک سو به سوی دیگر می پرید.

 

 

۴-منتظر شروع دقیق ساعت نباشید

اگر زمان خای شما برای مطالعه مثلا ۹:۲۰ بود منتظر نمایید که ساعت دقیقا ۹:۳۰ بشود. ممکن است وسوسه شوید که این ده دقیقه را در شبکه های اجتماعی چرخی بزنید ولی می بینید که تا ۹:۴۰ طول می کشد. منتظر نباشید. به محض این که زمان خالی بدست آورید پای کتاب ها بنشینید.

 

این مقاله را نیز بخوانید             ۹ گام تا رسیدن به آرامش عمیق 

 

۵-روش هایی برای کاهش حواس پرتی مانند هدفون ، اتاق جداگانه یا کتابخانه برای خود ایجاد کنید.

هر چقدر بیشتر در اطراف خانواده و دوستان باشید که منجر به گفتگوهای کوچک و مکالمه های بی فایده می شود ، بیشتر وقت خود را تلف می کنید.مردم با صدای بلند صحبت می کنند ، جوک می زنند ، باتلفن حرف می زنند ، سوالات غیر ضروری از شما می پرسند و موارد دیگر تا آنجا که ممکن است از محیطی که حواس پرتی ایجاد می کند دوری کنید.لازم نیست مانند یک زندانی در یک سلول جدا شده خود را از سایر نقاط جهان جدا کنید. اما هر وقت ممکن است از هیاهو دور باشید. استفاده از اتاق های خالی بهترین گزینه است.

 

 

۶-زمان پایان را برای استراحت خود تعیین کنید

تجربه یکی از دانش اموزان را بخوانید .(( هر وقت کاری را به پایان می رساندم ، احساس می کردم مستحق استراحت هستم. مشکل در تعداد استراحت های من نبود. مشکل این بود که مدت زمان استراحت چقدر طول کشید. گاهی اوقات من یک کار را در ۳۰ دقیقه انجام می دادم ، خودم را متقاعد می کردم که قبل از حرکت به کار بعدی ، مستحق ۵ دقیقه استراحت هستم. وقفه ۵ دقیقه ای به ۳۰ دقیقه وقفه تبدیل می شود. بارها و بارها برای انجام یک کار ۳۰ دقیقه ای بیش از ۳۰ دقیقه وقفه داشتم.)) آیا شما هم این تجربه را داشتید؟ زمانی را برای پایان دادن به وقت استراحت خود تعیین کنید. اگر تصمیم دارید ۱۰ دقیقه استراحت کنید ، ۱۰ دقیقه استراحت به پایان می رسد. داشتن یک برنامه درسی به شما کمک می کند تا به جای اتلاف وقت ، وقت استراحت خود را به موقع متوقف کنید.

 

این مقاله را نیز بخوانید        چگونه درس زیست شناسی را بالای ۸۰ درصد بزنیم 

 

۷- قانون ۲ دقیقه ای را دنبال کنید

اگر تصمیم به انجام کاری می گیرید فقط دو دقیقه وقت دارید تا آن تصمیم را عملی کنید. مثلا اگر تصمیم می گیرید ۱۰ تست ریاضی بزنید فقط دو دقیقه وقت دارید که پای کتاب ها بروید. بعد از آن یا از تست زدن منصرف می شوید یا آن را به وقت دیگری موکول می کنید. پس این دو دقیقه طلایی را از دست ندهید.

 

 

 

۸-کاری را انجام دهید که دوست دارید

موثرترین راه برای جلوگیری از اتلاف وقت ، کار روی چیزی است که دوست دارید. حتی می توانید یک سرگرمی فراموش شده را دوباره زنده کنید. آیا در آرزوی نواختن گیتار را داشتید؟ گیتار را انتخاب کنید و هر روز ۳۰ دقیقه وقت بگذارید.انجام کاری که دوست دارید به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند و به شما انرژی می دهد تا کارهایی که دوست ندارید را انجام دهید. کار بر روی آنچه دوست دارید باعث افزایش  آدرنالین خون شما می شودو  آدرنالین به شما کمک می کند تا حواس پرتی های دیگر را از بین ببرید.

سخن پایانی

۸ روش جلوگیری از اتلاف وقت روزانه چیست؟ اولین قدم برای جلوگیری از اتلاف وقت پذیرفتن این است که من وقت خود را تلف می کنم. اگر ساعت ها طولانی کار کنید ، سخت می توانید خود را متقاعد کنید که وقت خود را تلف می کنید.در مرحله بعد ، باید بزرگترین عادت های وقت گیر خود را پیدا کنید و سپس برای از بین بردن  این عادت ها نظم و انضباط را ایجاد منید.انتظار نداشته باشید در طی یکی دو روز از عادت های اتلاف وقت خود خلاص شوید. شما به هفته ها یا حتی ماه ها نیاز خواهید داشت. انضباط و حوصله داشته باشید وسبک زندگی خود را بر اساس اصولی مناسب  طراحی کنید. ما نیز در کنارتان هستیم . با ما تماس بگیرید.

 

نویسنده :

دکتر افشاری نیک

 

 

اصول یادگیری بدون فراموشی

دانلود صوت

 

اصول یادگیری درسی بدون فراموشی

دانلود متن