0
0

آزمون تشخیص اضطراب امتحان و راه حل کنترل آن

1088 بازدید
آزمون سنجش اضطراب امتحان و روش مقابله با آن
زمان مطالعه : ۴ دقیقه

آزمون تشخیص اضطراب امتحان و راه حل کنترل آن

یکی از مشکلاتی  که بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند اضطراب امتحان است.  شاید شما هم گرفتار این مشکل شده باشید. یا شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که آیا من گرفتار اضطراب امتحان هستم یا نه ؟ برای پاسخ این سوال برای شما آزمونی طراحی کرده ایم . با پاسخ به این آزمون و مشاهده نتیجه آن متوجه می شوید که اضطراب امتحان دارید یا نه ؟ اگر پاسخ سوال مثبت بود در دنباله مقاله به شما راهکارهایی ارائه می دهیم که کمی از این اضطراب بکاهید.

 

بخش اول : آزمون تشخیص اضطراب امتحان

علائمی که در جدول عنوان شده ممکن است قبل یا حین امتحان در شما ایجاد شده باشد .عددی که بهترین توصیف را درباره شما ارائه می دهد را مشخص کنید. بر اساس دستورالعمل زیر عمل کنید و تا جایی که می توانید از پاسخ های میانی(۳) اجتناب کنید . مگر اینکه واقعا تردید داشته باشید.

 

۱-کاملامخالفم   ۲-مخالفم   ۳-نظری ندارم  ۴- موافقم  ۵- کاملا موافقم
–          در طول امتحان متوجه لرزیدنم می شوم
–          در ایام امتحانات اغلب تهوع دارم
–          خواب من در ایام امتحانات آشفته می شود
–          در مدت امتحان دچار تنگی نفس می شوم
–          در مدت آزمون خیلی عرق می کنم مثلا کف دستم خیس می شود
–          موقع آزمون عضلاتم خیلی منتقبض می شود
–          در ایام امتحانات خیلی دچار سردرد می شوم
–          در موقع امتحان دهنم خیلی خشک می شود
–          در جلسه امتحان به سختی می توانم تمرکزم را به سوالات بالا ببرم
–          به علت حملات هراس مقداری از وقت خود را در جلسه آزمون از دست می دهم

 

تفسیر نمرات

کمترین نمره ممکن   : ۱۰          بالاترین نمره ممکن : ۵۰                  نقطه میانی قیاس : ۳۰

 

آزمون سنجش اضطراب امتحان و روش مقابله با آن

آزمون تشخیص اضطراب امتحان و راه حل کنترل آن 

بخش دوم : راهکارهای غلبه بر اضطراب امتحان

اگر اضطراب شدید ، مداوم یا فراتر از شرایط کنکور باشد ، ممکن است به دیدن یک پزشک یا مشاور بروید. پرکاری تیروئید ، کم کاری تیروئید ، کمبود ویتامین B12 یادر صورت عدم درمان هیپوگلیسمی می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد.همچنین مشاوران می توانند با شما حرف بزنند تا سطح استرس خود را کاهش دهید.

 

الف- در هفته ای که امتحان دارید

عادت های مطالعاتی -زیاد مطالعه کنید تا حتی در هنگام استرس هم موارد درسی را به یاد بیاورید

-در طول ترم مطالعه کنید و از انداختن مطالعه به لحظات آخر اجتناب کنید.

– یاد بگیرید که روی مطالبی که مطالعه می کنید تمرکز کنید. در حین مطالعه یادداشت برداری کنید ، سوال از متن کتاب درآورید ، برای کلمات کلیدی مثال بزنید. و به طور خلاصه مطالعه فعال داشته باشید.

– نمودارها و طرح هایی را تهیه کنید که اطلاعات را سازماندهی کنند.

– هنگام مطالعه استراحت های کوتاهی انجام دهیدتا سرحال و شاداب شوید.

 

برای کاهش استرس – روش های آرامش اعصاب و کاهش استرس را تمرین کنید

– به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

سبک زندگی سالم -تغذیه خوبی داشته باشید و ورزش منظم را حفظ کنید

– برنامه ای متعادل ایجاد کنید که شامل استراحت ،فعالیت های اجتماعی وورزش باشد

-خوب بخوابید

– ورزش فکر داشته باشید یعنی افکار ناسالم را شناسایی کرده و با افکار خوب جایگزین کنید

 

 

 

این مقاله را نیز بخوانید         ۹گام تا رسیدن به آرامش عمیق

 

ب: در روز امتحان

آمادگی -یک صبحانه یا ناهار معتدل ​​و سالم میل کنید

-مصرف کافئین ممنوع

-زود به محل امتحان بروید

– یک صندلی دور از حواس پرتی و راحت را انتخاب کنید.

آرامش داشتن -یک ساعت قبل از امتحان تمرین های آرامش بخش انجام دهید.

-از گفتگو با همکلاسی هایی که استرس در شما ایجاد می کنند اجتناب کنید

-اگر تا زمان شروع امتحان استرس دارید در همان صندلی تمرینات آرامش بخش انجام دهید و به برنامه های بعد از امتحان فکر کنید.

تامل کردن -به این فکر کنید احساسی که اکنون تجربه می کنید هیجان است یا استرس . این دوتا را با هم اشتباه نگیرید.

 

 

آزمون سنجش اضطراب امتحان و روش مقابله با آن

 

ج: در طول امتحان

 

برداشت اول -ابتدا دستورالعمل ها را بخوانید ، کل امتحان را مرور کنید ، سپس دستورالعمل ها را دوباره بخوانید

-فکر کنید امتحان یک فرصت است تا دانسته ها یتان را به رخ بکشید.

 

خود را سازماندهی کنید -زمانتان را به طور موثر سازماندهی کنید،اول قسمت های آسان تر را پاسخ دهید.این روش باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرستان خواهد شد.

– با امتحان جلوبروید یعنی بررسی کنید آیا خیلی شتابزده پاسخ داده اید یا از زمان عقب افتاده اید.

 

مقابله با سوالات امتحان -سوالات کوتاه پاسخ: فقط به آنچه پرسیده می شود پاسخ دهید. نکته جواب را حفظ کنید

-سؤالات چند گزینه ای: تمام گزینه ها را بخوانید موارد نادرست را از بین ببرید

-مراقب این کلمات باشید – “فقط” ، “همیشه” ، “بیشترین”

 

ترسهای احتمالی -مواجه با سوال سخت: انچه را می دانید در پاسخ بنویسید.

-فکر نمی کنید بتوانید امتحان را تمام کنید: بر روی قسمت هایی از امتحان که تسلط دارید تمرکز کنید.

– وقتی برای مرور امتحان ندارید: فقط پاسخ هایی که نوشته اید را مرور کنید البته اگر فرصت کافی درید.

 

این فیلم آموزشی را نیز ببینید      سه مانع بزرگ درس خواندن   

د: بعد از امتحان

یاد گرفتن -تجربیاتتان درباره روش های ایجاد آرامش را یاد بگیرید

-روش هایی که باعث می شود اضطراب را کنترل کنید یادداشت کنید

 

جایزه دادن -اگر توانستید به نحو مطلوب استرس را کنترل کنید به خود جایزه بدهید.

 

مرور کردن -آنچه را که برای شما مفید بوده است مرور کنید و آگاهی خود را نسبت به آنها افزایش دهید اینها دارایی ها و منابع آینده شما هستند .

-آنچه را که خوب پیش نمی رود را مرور کنید تا بتوانید استراتژی های جدیدی تدوین کنید

-به تمرین و توسعه روش های ایجاد آرامش و تجسم ادامه دهید

 

اگر همچنان در سر جلسه امتحان به شما استرس وارد می شود با ما تماس بگیرید . ما درکنارتان هستیم.

 

 

نویسندگان:

عباس رجب نیا – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی – کارشناس و مدیر مجتمع مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد

دکتر افشاری نیک

 

 

اصول یادگیری درسی بدون فراموشی

دانلود متن 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://drdna.ir/?p=15926
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر افشاری نیک
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد آزمون تشخیص اضطراب امتحان و راه حل کنترل آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.