0
0

۱۲ راهکار برای کنترل خشم

2404 بازدید
دوازده راهکار برای کنترل خشم
زمان مطالعه : ۵ دقیقه

۱۲ راهکار برای کنترل خشم

شاید برای شما دانش آموز یا دانشجوی عزیز پیش آمده که موضوعی باعث عصبانیت شما شده است. اختلاف با والدین یا خواهر و برادر ، نگرفتن نمره مورد نظر در یک امتحان یا پرسش کلاسی ، رفتار ناشایست همکلاسی ، اجرا نکردن دقیق برنامه درسی و….. خشم یک واکنش طبیعی نسبت به یک رویداد یا اتفاق است. همه ما خشمگین می شویم و این کاملا طبیعی است. اما کنترل نکردن خشم ممکن است حتی باعث از دست رفتن یک روز کاری یا درسی شود و یا ممکن است چند روز اعصاب شما را بهم بریزد. به همین دلیل در این مقاله تلاش کردیم ۱۲ راهکار که باعث می شود شما بتوانید خشم خود را سریع کنترل کنید و یا به اصطلاح از کوره در نروید را به شما می گوییم . یادتان نرود در قسمت نظرات درباره نتایج اجرای این ۱۲ راهکار برای دوستانتان بنویسید.

 

۱-مکان را ترک کنید

به محض این که احساس کردید کسی یا موضوعی روی اعصابتان است مکان را تغییر دهید. مثلا اگر احساس کردید بحث با برادرتان دارد منجر به عصبانتیت شما می شود اتاق را ترک کنید و چند نفس عمیق بکشید. بعد از آرام شدن برگردید و به گفتگو ادامه دهید

۲- آب بنوشید

اگر احساس کردید خونتان به جوش آمده یک لیوان آب خنک می توان خشمتان را کم کند .راهکار فوق العاده ایست . امتحان کنید .

 

دوازده راهکار برای کنترل خشم

 

 

۳- اول فکر کنید بعد حرف بزنید

در لحظه عصبانیت خیلی راحت است که هرچه سر زبانتان می آید بگویید ولی این راهکار خوبی نیست چون بعدا باعث پشیمانی شما می شود . پس چند لحظه صبر کنید و فکرتان را جمع و جور کنید و اجازه بدهید دوستانتان کنترل موقعیت را بدست بگیرند .

۴- وقتی که آرام شدید خشمتان را بیان کنید.

به محض این که خوب فکر کردید خشمتان را با یک بیان آرام و منطقی بیان کنید. سعی نکنید دیگران را کنترل کنید . نگرانی و نیازتان را مستقیم و واضح بیان کنید البته بدون آنکه به کسی آسیب بزنید یا تلاش کنید دیگران را کنترل کنید.

 

این مقاله را نیز بخوانید          ۸ راهکار اساسی در برنامه ریزی درسی و کنکور 

۱۲ راهکار برای کنترل خشم چیست؟

۵- چند حرکت ورزشی انجام دهید.

فعالیت های فیزیکی به کاهش استرسی که ممکن است باعث عصبانیت شما بشود کمک می کند . اگر احساس می کنید دارید از عصبانیت منفجر می شوید بیرون بروید و آرام بدوید و یا زمانی را برای شرکت در یک فعالیت ورزشی گروهی اختصاص دهید.

 

 

دوازده راهکار برای کنترل خشم

۶- به خودتان استراحت بدهید

تفریح و استراحت فقط مخصوص کودکان نیست. اگر در طول روز تماما استرس را تجربه کردید وقفه کوتاهی در طی روز بدهید . چند لحظه استراحت به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و حتی اگر عصبانی شدید بهتر بتوانید آن را کنترل کنید.

۷- راه حل مناسب را تجربه کنید

به جای این که روی مشکل تمرکز کنید به دنبال راه حل های احتمالی باشید. آیا برادر کوچکتان اتاق را به هم ریخته یا شما را دیوانه کرده است ؟ خب در را ببندید. به خودتان یاداوری کنید که عصبانیت مشکلی را حل نمی کند و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند.

 

این مقاله را نیز بخوانید        ۱۰ روش درس خواندن دانش آموزان موفق 

 

 

۸- به واژه ((من)) بچسبید.

برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش – که فقط ممکن است تنش را افزایش دهد – از عبارات “من” برای توصیف مشکل استفاده کنید. قابل احترام و خاص باشید. به عنوان مثال به برادرتان بگویید ((من ناراحت می شم در جمع کردن میز ناهار اصلا کمکم نمی کنی )) به جای این که بگویید (( همیشه از کار خونه در می ری و هیچ وقت کمک نمی کنی ))

۹- کینه ای نباشید

بخشش ابزاری قدرتمند است. اگر به عصبانیت و سایر احساسات منفی اجازه می دهید احساسات مثبت را نابود کند رنج و عذابی دائمی را تحمل می کنید. ما اگر بتوانید کسی را که شما را خشمگین کرده است ، ببخشید ، ممکن است هردو از اوضاع بیاموزید و روابط خود را تقویت کنید.

 

دوازده راهکار برای کنترل خشم

 

 

۱۰- برای آزاد کردن تنش از طنز استفاده کنید

طنز پردازی  می تواند به  کاهش تنش کمک کند. از شوخ طبعی استفاده کنید تا به شما کمک کند در مقابل آنچه که شما را عصبانی می کند و احتمالاً هرگونه انتظار غیرواقعی از نحوه انجام کارها دارید ، روبرو شوید. اما مواظب باشید که طعنه نزنید  – این امر می تواند احساسات طرف مقابل را جریحه دار کند  و اوضاع را بدتر کند.

 

 

این فیلم را نیز ببینید        ۴ روش توقف سریع استرس درسی 

 

۱۱- مهارت های ایجاد آرامش را تمرین کنید

هنگامی که خلق و خوی شما شعله ور می شود ، مهارت های ایجاد آرامش را به کار بگیرید. تمرین هایی با تنفس عمیق انجام دهید ، صحنه ای آرامش بخش را تصور کنید یا یک کلمه یا عبارت آرام بخش را تکرار کنید ، همچنین ممکن است به موسیقی گوش دهید ، در دفتر خاطراتتان  بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید – هر کاری که شما را آرام می کند.

 

9گام تا رسیدن به آرامش عمیق

۱۲- بدانید  چه زمانی نیاز به کمک دارید.

یادگیری کنترل عصبانیت برای بعضی اوقات واقعا سخت است. اگر به نظر می رسد عصبانیت از کنترل خارج شده است ، درمورد روش های کنترل  خشم از یک مشاورکمک بخواهید ، گاهی اوقات باعث می شود کارهایی را انجام دهید که از آن پشیمان شده یا به اطرافیان آسیب می رسانید

 

اگر با مطالعه این مقاله همچنان به کمک نیاز دارید ما در کنارتان هستیم . با ما تماس بگیرید

 

نویسندگان

۱-عباس رجب نیا کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کارشناس و مدیر مجتمع مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد

۲- دکتر افشاری نیک

 

 

 

12 راهکار برای کنترل خشم

دانلود صوت 

 

دوازده راهکار برای کنترل خشم

دانلود متن 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://drdna.ir/?p=15866
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر افشاری نیک
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ۱۲ راهکار برای کنترل خشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.