0
0

روش هایی برای بهبود روشنایی اتاق و کاهش خستگی چشم

1519 بازدید
زمان مطالعه : ۴ دقیقه

روش هایی برای بهبود روشنایی اتاق و کاهش خستگی چشم

در کشور ما مدارس در ماه مهر آغاز به کار میکنند.برای دانش آموزانی که زمان زیادی را صرف خواندن کتاب ها و مطالعه از روی کامپیوتر خود میکنند، بسیار پر اهمیت است که از این روش ها در جهت کاهش خستگی چشم هایشان، که اغلب به دلیل عدم نورپردازی محیطی مناسب اتفاق میفتد، استفاده کنند.

 

روش هایی برای بهبود روشنایی اتاق و کاهش خستگی چشم

 

چراغ مطالعه

در کنار اینکه این چراغ ها بسیار در مصرف انرژی صرفه جویی میکنند، عمر بالایی نیز دارند زیرا که در طراحی آنان از چراغ های ال ای دی استفاده میشود. یکی دیگر از مزیت های این چراغ ها این است که میتوان میزان نور و حتی رنگ انان را با توجه به نیاز افراد شخصی سازی نمود. برای مثال برای روشنایی مطالعه،  افراد میتوانند رنگ چراغ را به سفید روشن ( شبیه ترین رنگ به نور طبیعی روز) تنظیم کنند و آن را روی ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین تنظیم کنند که بهترین میزان نوردهی است.

۳ موضوع که باید در چراغ های مطالعه مورد توجه قرار داد از قرار زیر است:

۱- انعطاف پذیری:چراغ مطالعه باید دارای پایه ای منعطف باشد تا بتوان جهت نور را با توجه به نیاز تنظیم نمود.

۲-تنظیم نور: این خصیصه برای آن است که بتوان با توجه به نیاز های مختلف نور را تنظیم نمود. برای مثال برای پروژه های مهندسی و نقشه کشی نور زیادی لازم است اما درهنگام مطالعه نور زیاد چشم را خسته میکند. برای لامپ های ال ای دی داشتن نور مناسب بسیار حیاتیست.

۳- دارای فیلتر تابش زیاد باشد.

 

این مقاله را نیز مطالعه کنید.                    ۵ نکته برای داشتن بهترین نور پردازی دراتاق مطالعه

 

این نوع از چراغ ها نور زیاد را که موجب خیرگی چشم میشوند را از بین میبرند. اگر نتوانستید از این نوع پیدا کنید اقلا از چراغ مطالعه ای استفاده کنید که نور را در محیط زیادی پخش میکنند و کم ترین سایه را تولید میکنند.

نهایتا زمانی که به کامپیوتر خود نگاه میکنید، بسیار مهم است که میزان نور صفحه را تنظیم کنید و نور محیط هم به اندازه باشد. معمولا لامپ ۴۰ وات در حدود ۵۰۰ لومن روشنایی دارد که برای این کار مناسب است. تا جاییکه ممکن است نور را به حدی تنظیم کنید که چشمتان خسته نشود و دچار خیرگی نشوید.

 

روش هایی برای بهبود روشنایی اتاق و کاهش خستگی چشم

 

مطالعه ی در تخت خواب

بیشترین چراغ هایی که در حین مطالعه در تخت خواب مورد استفاده قرار میگیرند، چراغ های آباژور هستند.این چراغ ها نور را در قسمت مشخصی از تخت خواب پخش میکنند و برای دیگر افراد در اتاق مشکلی ایجاد نمیکنند.برای این چراغ ها بهتر است که از لامپ هایی که از تمام جهات نور را به صورت یکنواخت پخش میکنند استفاده کرد تا از خیرگی و عدم یکنواختی نور چشمتان اذیت نشود.

برای حفظ فضا بهترین کار استفاده از لامپ های نصب شده بر روی دیوار است. بعضی از این لامپ ها را میتوان برای خواندن کتاب تنظیم کرد و جهتش را رو به کتاب برگرداند. این قابلیت در این سری از لامپ ها بسیار کاربردی و حیاتیست. زیرا که به شما این توانایی را میدهد که با استفاده از آن برای خیاطی و کارهای ظریف دیگر هم زمانی که در تخت هستید استفاده کنید.

 

این مقاله را نیز بخوانید.                     ۸ ورزش مفید هنگام آمادگی برای کنکور

 

بهترین استفاده ی این لامپ ها برای روشن کردن قسمتی از کتاب و اتاق بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران است. در کل لامپ هایی که نوردهی آنان قابل تنظیم است برای مطالعه بسیار مناسب اند. با وجود اینکه بسیاری از افراد ترجیح میدهند که برای مطالعه از نور های زرد تر استفاده کنند اما نور سفید ترکیبی بهتر را از نوشته های صفحه و کاغذ سفید برای چشم تداعی میکند. حتما وات چراغ باید بالای ۵۰ باشد تا چشم خسته نشود و مطمئن شوید که نور با توجه به نیازتان تنظیم شود که در مطالعه اذیت نشوید.

 

 

داشتن یک برنامه درسی مناسب رمز موفقیت در امتحانات نهایی و آزمون سراسری است . اگر در نوشتن یک برنامه خوب مشکل دارید با ما تماس بگیرید . ما کمکتان می کنیم .

 

مترجم: محمد جواد افشاری نیک

ویراستار علمی : دکتر سمیرا افشاری نیک

 

دانلود صوت

 

دانلود متن

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://drdna.ir/?p=913
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر افشاری نیک
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد روش هایی برای بهبود روشنایی اتاق و کاهش خستگی چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.