0
0

ده گام غلبه بر استرس کنکور به کمک هوش هیجانی (EQ )

1369 بازدید
دهگام غلبه بر استرس کنکور بر پایه هوش هیجانی
زمان مطالعه : ۶ دقیقه

ده گام غلبه بر استرس کنکور به کمک هوش هیجانی (EQ )

آیا امسال کنکور دارید و استرس کنکور آرامش را از شما گرفته است ؟ این مقاله مخصوص شما کنکوری عزیز است. شما که چند سال تلاش شبانه روزی داشته اید تا در این آزمون چهارساعته به نتیجه مطلوب برسید. اما استرس امان شما را بریده است. قبل از آن که روش های کنترل استرس کنکور را توضیح دهیم شما را با واژه ای به نام هوش هیجانی آشنا می کنیم. شاید شما واژه EQ یا هوش هیجانی را شنیده اید. هوش هیجانی مجموعه توانایی‌هایی است که به ما کمک می‌کنند هیجانات را در خود و دیگران، تشخیص داده و تنظیم کنیم. یکی از مهمترین راه ها برای کنترل استرس و هیجان کنکور داشتن هوش هیجانی بالا یا افزایش دادن آن با تمرین و ممارست است. هوش هیجانی ۵بعد دارد . اگر در این ابعاد قوی هستید یعنی شما هوش هیجانی بالایی دارید و اگر ضعفی در خود احساس می کنید باید با ده روش پیشنهادی که در این مقاله آورده ایم هوش هیجانی خود را بالا ببرید.

 

 

سه بعد هوش هیجانی مرتبط به استرس کنکور را با مثال توضیح می دهیم .

۱خودآگاهی: اگرشما  که می‌دانید فشرده‌شدن درس ها ، کیفیت کارتان را پایین آورده و در شما استرس ایجاد می‌کند. با توجه به این شناختی که از خودتان دارید، به شکلی برنامه ریزی می‌کنید که با فاصله‌ی کافی از مهلت نهایی، کارهایتان را به‌ انجام برسانید.

۲خودتنظیمی و کنترل هیجانات: وقتی در یک امتحان یا آزمون آزمایشی نتیجه مطلوبی را نمی گیرید به جای استرس داشتن و خشمگین بودن  سعی می‌کنید مسئله را ریشه‌یابی کرده، و راه حل مناسبی برای رفع مشکل پیش آمده پیدا کنید.

۳انگیزه داشتن: وقتی بعد از مدت ها درس خواندن و زحمت کشیدن در یک آزمون آزمایشی نتیجه مطلوب را بدست نمی آورید  اما به جای این‌که خودتان را ببازید و شرایط و اتفاقات بیرونی را عامل شکست بدانید [و کار را رها کنید]، می‌کوشید از این تجربه درس بگیرید و با بازآفرینی شرایط و تصمیم‌های جدید، دوباره کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

 

 

حال ده گام غلبه بر استرس کنکور به کمک هوش هیجانی (EQ )

 

۱اصل حذف :

در بحث کنکور دوستان بسیار اهمیت دارند و تاثیرزیادی بر انگیزه ما می گذارند . سعی کنید افراد منفی نگر را از زندگی حذف کنید. مصاحبه با دانش آموزانی که جزو رتبه های برتر بودند نشان می دهد یکی از عوامل مهم در موفقیت این افراد داشتن دوستان با انگیزه است. پس اطرافتان را با افراد مثبت و با انگیزه پر کنید.

۲خودآگاهی :

باید اولا سواد روانی داشته باشید. یعنی بدانید چه عواملی در شما استرس ایجاد می کند . این عوامل را روی کاغذی بنویسید و برای ان راه کار پیدا کنید اگرهم راه حلی پیدا نکردید به مشاوره مدرسه رجوع کنید و از او کمک بگیرید . ما هم در کنارتان هستیم نگران نباشید. دوما سواد علمی داشته باشید یعنی خودتان را گول نزنید و بدانید چقدر از مطالب کتاب را مسلطید. سوما سواد تست زنی داشته باشید. اینکه چقدر با تست و شیوه تست زدن آشنا هستید. البته تشریحی خواندن زیر بنای تستی خواندن است و تاوقتی به مطالب کتاب مسلط نشوید نباید سراغ تست بروید.

 

 

 

۳به خودت استراحت بده :

آیا می خواهید در مدت زمان کوتاه انبوهی از مطالب را حفظ کنید. اگر برنامه ریزی غلطی انجام دهید و به خودتان استراحت ندهید توانایی شما در حفظ کردن و یادگرفتن مطالب کاهش پیدا می کند . وقتی احساس استرس می کنید استراحت کنید و چند دقیقه از فضای مطالعه خود خارج شوید. پیاده روی کوتاهی کنید ، کمی هوای تازه و نور خورشید به دست بیاورید یا به موسیقی گوش کنید.

این مقاله را نیز بخوانید       آزمون تشخیص اضطراب امتحان و راه حل کنترل آن 

 

۴مدیتیشن کنید:

با توجه به عوامل حواس پرتی زیادی که در زندگی داریم ، تمرکز در تحصیل برای دوره های طولانی می تواند دشوار باشد. هنگامی که این اتفاق برای شما رخ داد و احساس بیقراری یا اضطراب کردید ، به مراقبه بروید. این می تواند با کمک یک برنامه مدون هر روزه باشد  باشد یا حتی فقط پنج دقیقه چشمانتان را ببندید و افکار خود را مرتب کنید.

 

 

9گام تا رسیدن به آرامش عمیق

 

۵یک رژیم غذایی سالم را حفظ کنید:

هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. حذف وعده های غذایی استرس شما را بالا می برد . یک صبحانه سالم و مغذی برای شروع انرژی روز و شام سبکتر داشته باشید تا بعد از آن احساس خستگی و خواب آلودگی نکنید. اطمینان حاصل کنید که مقادیر کافی از تمام ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت می کنید.

 

این فیلم آموزشی را نیز ببینید    ۴ تکنیک ساده برای توقف استرس درسی 

 

۶شب خوب بخوابید:

شما نمی توانید تمام شب درس بخوانید و بعد از آن انتظار داشته باشید که روز بعد خوب باشد. خواب ناکافی ، حتی فقط یک شب ، بر توانایی ها و سطح استرس شما تأثیر می گذارد. اطمینان حاصل کنید که هر روز ۷-۸ ساعت خواب بی وقفه را تجربه می کنید.

 

 

 

۷محرک ها را مشخص کنید:

بعضی اوقات استرس ثابت است. اما گاهی اوقات  ، می آید و می رود. در حالت دوم ، معمولاً برخی از محرک ها وجود دارد که باعث افزایش استرس می شود. شناسایی آنها و کاهش مواجهه شما با آنها می تواند کمک کننده باشد. این محرک ها ممکن است دوستی باشد که دائما در شما استرس یجاد می کند ، بودن در رسانه های اجتماعی و حتی خوردن یک غذای خاص .خود آگاهی را فراموش نکنید.

۸به خودتان فشار نیاورید:

همیشه افرادی در اطراف شما خواهند بود که سعی می کنند به شما فشار بیاورند. اما هیچ چیز نمی تواند از فشارهایی که به خودمان وارد می کنیم بدتر باشد. احساسات منفی زیادی وجود دارد که با انتظارات غیرواقعی همراه است – شما در نهایت احساس ناکامی می کنید و مدام از خود انتقاد می کنید. این منفی نگری می تواند منجر به آسیب های بسیاری شود – نه تنها در حال حاضر بلکه در طولانی مدت. در عوض سعی کنید خود را تشویق کنید ، پیروزیهای کوچک را جشن بگیرید و تشویق کننده خود باشید.

 

ده گام غلبه بر استرس کنکور به کمک هوش هیجانی (EQ )

 

۹کمک بگیرید:

اگر سعی کرده اید استرس خود را خودتان مدیریت کنید اما نتوانسته اید ، از دیگران کمک بگیرید. درمورد احساستان با والدین ، خواهر و برادر بزرگتر، مشاور دبیرستان  یا حتی معلمی که به آنها اعتماد دارید ، صحبت کنید. حتی صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

این مقاله را نیز بخوانید               ۹ گام تا رسیدن به آرامش عمیق 

 

۱۰جدول زمانی درست کنید:

مدیریت زمان می تواند استرس شما را کم کند. اگر برنامه ریزی کنید وبرای کلیه فعالیت های روزانه زمان اختصاص دهید -یک لیست اولویتی برای مباحثی تهیه کنید که چه زمانی و چه مدت مطالعه داشته باشید -احساس کنترل بیشتری در زندگی خود خواهید داشت. یک مطالعه نشان می دهد دانش آموزانی که از مهارت های مدیریت زمان استفاده کرده اند ، اضطراب مربوط به امتحان کمتری دارند.

 

امیداوریم با افزایش هرچه بیشتر هوش هیجانی خود و اجرای پیشنهادات این مقاله بتوانید بر استرس کنکور غلبه کنید. ما در کنارتان هستیم . از ما بپرسید

 

نویسندگان :

عباس رجب نیا کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی –  کارشناس و مدیر مجتمع مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۷ مشهد

دکتر سمیرا افشاری نیک

 

 

اصول یادگیری درسی بدون فراموشی

دانلود متن 

 

 

اصول یادگیری بدون فراموشی

دانلود فایل صوتی 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://drdna.ir/?p=16028
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
دکتر افشاری نیک
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد ده گام غلبه بر استرس کنکور به کمک هوش هیجانی (EQ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.